veelgestelde vragen over voip telefonie

Wat is VoIP?
VoIP, oftewel Voice over Internet Protocol, is de term waarmee de transportatie van spraak over het IP-netwerk wordt aangeduid. Voorheen werd er in de telefoniewereld over het algemeen gebruik gemaakt van een analoge (PTSN) of een digitale (ISDN) telefoonlijn. Door de nieuwe ontwikkelingen van VoIP worden zowel spraak als andere digitale informatie via dezelfde infrastructuur verzonden.
Andere termen voor VoIP zijn ook wel Internet bellen, Hosted VoIP, bellen via de Cloud of SIP (bellen).
Wat heb ik nodig voor VoIP telefonie?
De benodigdheden van VoIP telefonie bestaan uit hardware, software en infrastructuur. Allereerst is er hardware vereist om de gewenste handelingen uit te kunnen voeren. Behalve een noodzakelijke Xelion server kan dit bestaan uit een VoIP bureautoestel, maar ook een laptop/computer of smartphone kunnen afdoende zijn om over het Internet Protocol te kunnen bellen. Dit is geheel afhankelijk van de wensen en manier van gebruik.
Wat betreft software, zijn er verschillende VoIP aanbieders op de markt. Afhankelijk van de wensen en de eisen kan het meest geschikte softwarepakket worden gekozen.
Verder is de infrastructuur vereist. Zo moet er voldoende bandbreedte aanwezig zijn, goede bekabeling, een VOIP-ready netwerk, moet er een telefoonnummer aanwezig zijn en ook belminuten bij een provider om bellen mogelijk te maken.
Hoe werkt VoIP bellen precies?
Wat is het verschil tussen VoIP en ISDN?
Wat zijn de voordelen van bellen via een VoIP-telefooncentrale?
Daarnaast beschikt VoIP over een groot scala aan functionaliteiten. Zo kan er binnen één oogopslag worden gezien wie er aan het bellen is en wie er beschikbaar is. Daarnaast kunnen lopende gesprekken worden gevolgd, kunnen er wallboards worden ingericht, kunnen routeringen worden ingesteld, kan de volledige communicatiegeschiedenis worden teruggezocht en zo verder. De mogelijkheden zijn teveel om op te noemen, en kunnen specifiek naar wens worden ingezet. Buiten de uitgebreide functionaliteiten binnen het pakket, kan de software gekoppeld worden aan andere softwarepakketten, zoals CRM/ERP pakketten. Dit zorgt voor veel efficiëntie en productiviteit op de werkvloer. Buiten de bovengenoemde voordelen, kunnen de kosten ook nog eens lager uitvallen. (zie vraag: wat zijn de kosten van VoIP bellen).
Kan ik VoIP bellen zonder PC/laptop?
Aan welke eisen zijn VoIP-toestellen verbonden?
Wat zijn de kosten van VoIP bellen?
Welke softwarepakketten en CRM-systemen kunnen binnen Xelion geïntegreerd worden?
Kan ik ook naar mobiele nummers bellen met VoIP?
Moet je een nieuw nummer nemen voor VoIP telefonie of behoud ik mijn huidige nummer?
Ben ik tijdens de portering bereikbaar?
Behoud ik niet-geporteerde telefoonnummers?
Jouw vraag niet beantwoord?
THUIS. KANTOOR. ONDERWEG.
Ondernemers die mee veranderen schakelen nu over naar hun mobiel als hét zakelijk communicatiemiddel. De Xelion-app, met daarin de app-functionaliteit is ineens een centrale spil geworden in de communicatie, intern en buiten de eigen organisatie. Met de Xelion-app is het onder andere meer mogelijk om gesprekken op te zetten, een eigen telefoonaansluiting te beheren, voicemailberichten terug te luisteren of aansluitingen door te schakelen.
Als onderneming altijd en overal bereikbaar, ook als het grootste gedeelte thuis werkt? Kies voor VoIP telefonie van Xelion. We werken met ICT partners bij jou in de buurt die voor een advies of demo graag contact met je opnemen!