Logo Xelion wit

Demo aanvragen

Wil je graag een demo van Xelion? Dat kan! Vul je gegevens in en wij nemen contact met je op.

Xelion

ISDN verdwijnt

Xelion staat klaar, met meer features dan ooit

Na een hele lange tijd van trouwe dienst zal de vaste telefoonlijn, we noemden ‘m ooit PSTN of ISDN, door KPN per 1 september 2019 eervol worden uitgefaseerd. Dat betekent voor bedrijven, die nog altijd een traditionele telefooncentrale in de meterkast hebben staan snorren, dat ze over mogen naar VoIP. Met de keuze voor Xelion betekent dat geen straf, maar juist een enorme verruiming van mogelijkheden.

Meervoudige analoge aansluitingen

Bedrijven die nog gebruikmaken van een meervoudige analoge aansluiting, zullen vanaf 1 september 2019 voor een andere oplossing moeten kiezen. Hiermee zullen feitelijk alle bedrijven gaan voor een telefonie oplossing die op breedband gebaseerd is. Dat heet dan VoIP, oftewel bellen via de internetlijn. Enkelvoudige analoge aansluitingen blijven na 1 september 2019 nog wel beschikbaar, maar voor ISDN1 en 2 -aansluitingen is het einde nu echt in zicht. Klanten met een ISDN15/20/30-aansluiting krijgen nog even uitstel. Die dienstverlening zal KPN tenminste tot 1 januari 2021 in stand houden en blijven ondersteunen. De klanten die hier gebruik van maken hebben dus nog langer de tijd om een andere oplossing te zoeken. Maar het zou ondertussen voor iedereen duidelijk moeten zijn dat het einde van ISDN nabij is. Dus waarom niet dit jaar ook kiezen voor een overgang naar bellen via een IP-centrale in de cloud.

Klaar voor de toekomst

De markt voor vaste telefonie is grotendeels overgegaan op bellen via internet (VOIP). Dankzij het verdwijnen van ISDN1/2 en meervoudige PSTN komt er capaciteit vrij in de huidige centrales voor toekomstvaste alternatieven. Eigenlijk is bellen via een internet tegenwoordig een veel beter alternatief geworden. Dat is ook de reden dat KPN – en ook voormalig nationale operators in andere landen- de keuze gemaakt hebben om te stoppen met ISDN. In de toekomstige situatie is een breedbandverbinding voldoende om telefonieverkeer ook over te routeren. Daarvoor is voor bedrijven wel een VoIP telefoniecentrale nodig die feitelijk niet meer of minder is dan een stuk software. Daarvoor kan deze ook op de eigen server of in de cloud worden gehosted. De VoIP centrale is naast het ERP, Boekhouding en CRM systeem de belangrijkste software binnen een bedrijf. Het houdt immers alle communicatie die een organisatie met de buitenwereld heeft in stand.

VoIP veel voordelen

Het grote voordeel van een VoIP-centrale is dat het veel flexibeler is dan de oude centrale op de ISDN lijn. Zo kunnen telefoongesprekken altijd en overal worden beantwoord op de smartphone of laptop en zijn vaste toestellen mogelijk, maar niet noodzakelijk. Het wordt daarmee in deze tijd dat mensen overal en altijd kunnen werken mogelijk om toch de telefooncentrale netjes operabel te houden. Xelion is 10 jaar geleden als één van de eerste VoIP centrales ontworpen om optimaal bedieningsgemak te combineren met een rijke suite aan mogelijkheden. Ondanks dat er ondertussen veel alternatieven zijn heeft Xelion altijd haar voorsprong weten te behouden en voegt het nog altijd nieuwe features toe. De app voor op de smartphone vormt daarbij een steeds belangrijkere rol omdat de mensen in vrijwel elke organisatie feitelijk primair met hun mobiele telefoon verbonden zijn aan de bedrijfscommunicatie. Het grote voordeel van een IP-centrale is daarmee ook dat gesprekken altijd en overal kunnen worden gestart of beantwoord. En dat kan met Xelion ook met behoud van het vaste nummer indien gewenst. Zo kunnen op de Xelion VoIP centrale gesprekken worden opgenomen, opgeslagen en teruggeluisterd. Dit en nog veel meer andere voordelen, maakt dat VoIP niet de toekomst is, maar vandaag met Xelion gestart kan worden. Zo kan men het direct implementeren en profiteren van de nieuwe technologie. En als je als bedrijf dan toch over moet vanwege het stoppen van ISDN, dan is dit wel het moment.