Logo Xelion wit

Demo aanvragen

Wil je graag een demo van Xelion? Dat kan! Vul je gegevens in en wij nemen contact met je op.

Xelion

Het verhaal achter Nemesys Groep

Nemesys is al ruim 30 jaar een Value Added Reseller op de Zuid-Hollandse eilanden en biedt met zo’n 60 mensen een breed scala diensten aan een diverse groep klanten.Toen directeur Rob de Zwart bij het bedrijf in 1995 startte, verkocht hij vooral vaste en mobiele telefonie, zelfs ATF-1 en -2. Nu bedient Nemesys het mkb, Grootzakelijke bedrijven en non-profit organisaties met gemiddeld 75 werkplekken, maar zij hebben ook klanten met 6.000 werkplekken. In de afgelopen twintig jaar is de dienstverlening ingericht in vier groepen: telefonie, IT, cybersecurity en sinds kort ook energie. De Zwart speelt zo naar eigen zeggen in op de wensen van klanten. “Met de opkomst van IP, liepen we tegen veel IT-partijen aan die onze (telecom)taal niet begrepen. Dus hebben we in 2000 zelf een IT-tak opgezet. En medio 2005 zijn we gestart met Nemesys Cloud. Omdat bedrijven in die tijd wel wilden innoveren maar niet altijd konden investeren, hebben we een pay per user-model voor de IT- en telefonie-diensten opgezet. Zes jaar geleden hebben we ook een aparte tak cybersecurity opgezet. De laatste lood aan de stam is energieconsulting. Zo bieden we oplossingen waarmee bedrijven hun energielabel, energiehuishouding en besparingen slimmer kunnen inrichten.”

De reden om Xelion te gaan gebruiken

Een belangrijke toegevoegde waarde van Xelion is de Marketplace, vindt De Zwart. Aanvankelijk begreep hij niet dat Xelion zijn partners in staat stelde om zelf applicaties te ontwikkelen en die te uploaden terwijl Xelion er zelf niets aan verdiende. Het grote voordeel is volgens De Zwart dat de Xelion zijn partners stimuleert om via de Marketplace samen te werken. “Wij zijn gespecialiseerd in telefonie en ik moet dan ook geen diensten aanbieden waar ik geen verstand van heb. Door de Marketplace kan ik wel samen optrekken met andere Xelion-partners. En vice versa natuurlijk. Met partners bieden we klanten meer dan alleen telefonie en IT. Die kruisbestuiving is onderdeel van de visie van Xelion en dat werkt. Op basis van het platform van Xelion maken wij integraties tussen onze diensten en die van een CRM-aanbieder waar we nu een relatie mee hebben. Dat is mooi want wij kunnen hun klanten nu een telefonie-oplossing bieden waar Xelion voor 100% in is geïntegreerd. En de Marketplace biedt hen als nieuwe partner omgekeerd een podium waar ze hun diensten kunnen aanbieden aan de klanten van andere Xelion-partners. Dat is echt win-win.”

Hoe werkt Xelion bij Nemesys?

De Zwart ziet Xelion echt als een cloudoplossing. De cloud biedt volgens hem in z’n algemeenheid veel stabiliteit en er zijn veel meer diensten mogelijk dan een oplossing op locatie. “We zijn een systems integrator en dus kijken we altijd eerst naar wat een klant heeft, waar hij naar toe wil en hoe we dit kunnen inrichten. Dat kan met een oplossing op locatie, maar in de cloud is het altijd net even makkelijker. Er is geen verschil in de techniek en er is steeds minder behoefte om oplossingen op locatie te plaatsen. Overigens vragen klanten niet om on-premise of cloud. Ze vragen om een oplossing en die pakken we door vanuit de cloudpropositie. Ook zijn moderne samenwerkingstools zoals Teams dan veel makkelijker te implementeren. En Xelion heeft een mooie integratie met Teams. Overigens zijn er bedrijven die helemaal op Teams focussen, maar niet goed weten wat ze kunnen met Teams-telefonie. Dus moeten we goed doorvragen naar wat ze willen. In 9 van de 10 keren levert de integratie met Xelion een mooie aanvulling op de telefoniebehoeften. Tot nu toe kunnen we met Xelion altijd een passende oplossing bedenken.”

 

Hoe zie je de toekomst?

Rob de Zwart kent oprichter Micha en directeur Arthur van Xelion al jaren maar werd pas actief partner toen hij een IT-bedrijf overnam dat meerdere klanten had met Xelion. Zo raakte hij echt geïnteresseerd in Xelion en na enkele goede gesprekken koos hij ervoor om Xelion op te nemen in het telefonie-assortiment. Inmiddels groeit het aantal Xelion-klanten volgens De Zwart snel binnen Nemesys omdat het functies biedt die andere cloudproviders niet hebben. Binnenkort gaat hij werken met Xelion 8 en daar kijkt hij naar uit.

 

“Er is geen klant of prospect die expliciet vraagt om Xelion. Maar zodra we een aantal functies en USP’s noemen, zijn ze verkocht. Ze krijgen één licentie en één prijs waar alles in zit, zonder angels en voetklemmen. Een gebruiksvriendelijke app en softphone voor de PC, smartphone en tablet, een uniforme user interface op alle devices, een duidelijk dashboard met rapportages. Er zijn open API-koppelingen met Teams, WhatsApp en andere tools. Geen verrassingen dus. Ook waarderen ze dat Xelion een Nederlands bedrijf is met een Nederlandse leiding, Nederlandse programmeurs en Nederlandse support die top is. Telecom is gebouwd op mensen, samenwerking en relaties. Je moet bereikbaar zijn en voor elkaar klaar staan.”

Rob de Zwart 
Directeur | Nemesys | november 2021, Oud-Beijerland