Logo Xelion wit

Demo aanvragen

Wil je graag een demo van Xelion? Dat kan! Vul je gegevens in en wij nemen contact met je op.

Xelion

Parkmanager scheelt partners tijdXelion lanceert dienst Park Manager en presenteert release Xelion 7

Xelion lanceert dit voorjaar de nieuwe tool Park Manager waarmee partners makkelijk en snel toegang krijgen tot het serverpark van hun klanten. De dienst zit straks standaard in de nieuwe release van Xelion 7 die in juni wordt gepresenteerd, vertelt een enthousiaste directeur Micha Cohen. “Dat leidt tot veel tijdwinst voor onze partners.”

De functionaliteit van de dienst Park Manager die Xelion dit voorjaar aankondigt speelt in op de wens van partners om makkelijker en efficiënter toegang te krijgen tot het serverpark van eindklanten. De Nederlandse leverancier van het gelijknamige communicatieplatform merkte namelijk dat het voor partners veel ‘gedoe’ was om toegang te krijgen tot hun klantservers. Bij telefoontjes van klanten met vragen, calamiteiten of storingen moesten ze steeds per klant opnieuw inloggen met aparte inlogcodes om vervolgens in het netwerk te zoeken naar de juiste servers en instellingen. Park Manager maakt een einde aan die omslachtige toegang, legt directeur en oprichter Micha Cohen uit. “De tool heeft ‘single sign-on inlog’ en zoekt op basis van elementaire klantgegevens naar de juiste server en de betreffende Xelion-applicatie van die klant. Dit is natuurlijk vooral handig voor partners met veel klanten en voor partners waarvan de servers deels in de cloud en deels on-premise bij klanten staan. Maar ik verwacht dat ook partners met minder klanten de Park Manager gaan gebruiken. Zelfs al heb je maar twee servers, dan verdient het zich al terug. Medewerkers hoeven bij support- of beheertaken namelijk niet meer na te denken over inlogcodes en het scheelt bovendien veel tijd.”

‘Techniek is lastig en het wordt er niet makkelijker op’

Configuratie en aanpassingen

Park Manager legt volgens Cohen feitelijk een virtuele skin over alle servers van klanten heen en presenteert die in het partnerdashboard als één grote virtuele Xelion-server. Partners hoeven zelf niets te installeren, ze moeten enkel hun servers aanmelden en registreren. Waar de dienst wordt gehost maakt eigenlijk niet uit. Handig is dat dus naast cloudservers ook on-premise servers in de Park Manager opgenomen kunnen worden want er zijn nog best veel eindgebruikers die hun Xelion-servers niet in de cloud willen hosten. Dit kan om uiteenlopende redenen zijn zoals security, back-up, controle, regulering of effende Xelion-applicatie van die klant. Dit is natuurlijk vooral handig voor partners omdat ze snel willen kunnen schakelen bij een calamiteit. Het platform van Xelion voorziet in beide opties en Park Manager maakt alle servers zichtbaar en bereikbaar.”

Het voordeel van Park Manager zit vooral in de frequentie waarmee klanten aanpassingen wensen in configuraties of bellen met supportvragen. “De provisioning van een klant en medewerkers is natuurlijk eenmalig en er zijn grotere resellers met een geautomatiseerd leverstraat. Maar het configureren en aanpassen van instellingen komt steeds terug en dus hebben grote partners dagelijks erg veel vragen van klanten waarvoor ze even in de configuratie moet duiken en aanpassingen verrichten. Dit kan nu dus veel makkelijker.”

Parkmanager API-configuratie

Het beleid van Xelion is dat functies ook via een API (Application Programmers Interface) beschikbaar zijn. Daarom heeft Xelion ook een API voor de Park Manager ontwikkeld waarmee partners automatisch alle informatie over hun eigen servers krijgen. En als ze een nieuwe klant in hun park willen installeren, geeft het platform via de API automatisch informatie over de optimale server waar ze die specifieke klant het best kunnen hosten en configureren. Informatie over de bezetting van het serverpark van die specifieke partner dient hiervoor als basis. “Voordeel is dat ze niet meer handmatig tenants hoeven te configureren”, zegt Cohen. “Zonder omkijken worden de nieuwe licenties geconfigureerd in een volledig geautomatiseerde leverstraat. Het algoritme bepaalt op basis van bestaande en beschikbare capaciteit welke server het meest geschikt is. Doel is om zo veel mogelijk ‘snijverlies’ te voorkomen.”

‘Park Manager maakt een einde aan omslachtige beheertaken’

Xelion 7

De oplossing Park Manager wordt deze zomer een standaard onderdeel van de nieuwe release van Xelion 7. Het nieuwe platform is afgelopen tijd in bèta gebruikt door een aantal klanten en zij zijn volgens Cohen ‘laaiend enthousiast’.

Naast de Park Manager is een belangrijke vernieuwing binnen Xelion 7 dat de user interface ingrijpend is aangepast. De GUI is frisser en eigentijdser, heeft een ander kleurenpatroon en de icoontjes zijn veranderd. De nieuwe ‘look and feel’ is ingegeven door nieuwe inzichten en na feedback van klanten. Daarnaast is de verwerking van informatie zichtbaar anders, weet Cohen. “We hebben een andere manier ontwikkeld voor het omgaan met berichten die voor klanten binnen komen. Maar meer wil ik er niet over zeggen, dat gebeurt bij de aankondiging van Xelion 7 op 19 juni tijdens ons partnerevent in Bussum.”

Relatie met partners

Cohen is blij met de feedback van partners op het platform en stelt resoluut dat partners ‘onontbeerlijk’ zijn voor Xelion. “Als leverancier moeten we het onze partners zo makkelijk mogelijk maken en dat doen we. Zo hebben we extra informatie ontwikkeld, een extra partnermanager aangenomen en recent een online forum opgezet om beter te luisteren en hen nog beter te ondersteunen. Dat forum werkt goed en er wordt steeds meer gebruik van gemaakt. We zien dat partners elkaar meer helpen met concrete vragen en suggesties naar elkaar toe”, zegt Cohen. “Techniek is voor veel partners gewoon lastig en het wordt er de komende jaren niet makkelijker op. Nu is telefonie nog de bulk van de communicatiediensten, maar de komst van UC maakt het complexer. Er zijn resellers die daar niet op zitten te wachten. Alleen al vanuit de gedachte dat ‘het stuk kan gaan’. We beseffen dat en ook al snappen sommige partners niet alles van techniek, ze snappen hun klanten des te beter. Dat maakt het kanaal zo ongelooflijk belangrijk.”